Egészségügyi előnyei, élelmiszer forrásai, különböző típusai

 

A kollagén szóval szinte mindig találkozunk, ha a bőrünk egészségéről beszélünk. Szinte lehetetlen úgy betérni üzletekbe, hogy ne találkoznánk kollagén port rejtő tégelyekkel, fiatalos arcbőrt ígérő kollagént serkentő krémekkel. De először is tisztázzuk, milyen jótékony hatással bír a kollagén.

 

Mi a kollagén?

 

Elsőként általában mindenki a bőrrel köti össze a kollagén szót, mert legtöbbször akkor merül fel, amikor valaki a bőr öregedéséről beszél. Tény, hogy ez a fehérje komoly szerepet játszik a bőr fiatalos megjelenésében, azonban ennél sokkal többről van szó. A kollagén a leggyakrabban előforduló fehérje szervezetünkben. Elengedhetetlen alkotóeleme a bőrnek, az izmoknak, a csontoknak, az inaknak, az agynak és a szívnek is. A kollagénnel kapcsolatban érdekes adat, hogy a bőr szerkezetének 75%-át adja, körülbelül úgy kell gondolnunk rá, mint a matrac rugóira, tartást és rugalmasságot biztosít a bőrnek.

 

Mely tényezők okozzák a bőr kollagén szintjének csökkenését?

 

Sajnos évről évre elkerülhetetlenül csökken a kollagén termelődés a szervezetünkben, – a folyamat gyorsaságát a genetika befolyásolhatja – valamint az idő múlásával egyre rosszabb minőségű a termelt kollagénünk. A szabadgyökök a bőr „ellenségei”, mert felgyorsítják az öregedési folyamatokat, azonban az antioxidánsok segítenek ellenük védekezni. A környezeti faktorok (például UV-sugárzás vagy a légszennyezettség), a káros
szokások (dohányzás) és a rossz étrend (magas cukortartalmú élelmiszerek) mind szabad gyököket képeznek, amelyek felgyorsítják a kollagén lebontását.

A bőrünk szempontjából (is) a legjobb dolog, amit tehetünk, hogy soha nem
gyújtunk rá.

 

Mi van a kollagénben?
Az esszenciális fehérje felépítése

 

A kollagén három aminosavból áll: glicin (a kollagén összes aminosav állományának 30%-át teszi ki), proline és hidroxiprolin. A kollagén molekula háromszoros spirál alakú és képes a bőr más kollagén molekuláival kombinálódni, így hálószerű réteget hoz létre a dermiszben. A dermisz a legfelső epidermisz és a szubkután zsír között található.

 

Milyen előnyöket jelent testünknek a kollagén?

 

A fehérjének fontos feladata van a szervezetben, ugyanis ez biztosítja a test szöveteinek szerkezetét, szilárdságát, merevségét és textúráját. Leginkább egy bőrréteghez hasonlítható, és összefonódva az elasztikus szálakkal, erőt,
rugalmasságot és tartást ad a bőrnek. Ahogy az idő múlásával a kollagén termelődés csökken, megjelennek a ráncok, az inak és ínszalagok merevebbek lesznek, az izmok gyengülnek, és ebből fakadóan ízületi fájdalmak, valamint gyomorbántalmak, bélproblémák is jelentkezhetnek. Nyilvánvaló, hogy a kollagén létfontosságú testünk megfelelő működéséhez.

 

Öt tudományosan elismert és bevált módszer a kollagéntermelés serkentésére

 

Az a szomorú igazság, hogy 30 éves korunktól megállíthatatlanul veszítünk a kollagén szintünkből és a jó minőségű kollagén termelődése is fokozatosan csökken szervezetünkben. Ezért javasolt a kollagén termelődését serkentő összetevőket tartalmazó termékek használata. Ilyen összevetők lehetnek pl. a retinoidok vagy retinolok, alfa-hidroxi-savak, mint pl. glikolsav és a peptidek, amelyek gyakran az öregedést lassító krémek és szérumok kedvenc összetevői. Számos tanulmány igazolja, hogy az esztétikai kezelések elengedhetetlenek az öregedés ellen vívott harcban. A lézerek, a mikrotűs rádiófrekvencia, a feltöltő anyagok mind ezt a célt szolgálják. Az egészséges táplálkozást sem szabad figyelmen kívül hagyni, hiszen a fehérjében gazdag ételek biztosítják számunkra az aminosavakat, amik elengedhetetlenek a kollagén termelődéshez.

Szintén fontos a C-vitamin, a cink és a réz, a változatos étrend, amely főként teljes kiőrlésű ételeket jelent, valamint zöldséget, gyümölcsöt, babot, olajos magvakat, tengeri herkentyűket és sovány húsokat. Bizony ez a sok helyen leírt táplálkozási tanács a bőrünk szempontjából is hálás megoldásnak bizonyul. Nem szabad elfelejtenünk bőrünk UV sugárzás elleni védelmét sem. Elengedhetetlenül fontos a minimum 30 faktoros széles spektrumú fényvédő mindennapos használata, hiszen a leggyengébb napfény is hatással van az arcbőrünkre, károsíthatja azt. A cél a prevenció, azaz a meglévő kollagénünk megóvása, hiszen tudjuk, hogy később már sokkal időigényesebb, valamint költségesebb az öregedés jeleinek visszafordítása. A fentiek mellett ajánlott még a bőrünk rugalmasságát segítő masszázs. Bár jelenleg kevés adat bizonyítja, hogy az általános masszázs pozitív hatással bír a prokollagén-1 termelődésére, de élénkítő hatása vitathatatlan.

 

Milyen kollagén típusok léteznek?

 

Egy megközelítés szerint 28 különböző kollagén létezik. Ezúttal a három legjelentősebb típust szeretnénk bemutatni, mert ez a három variáció található meg legnagyobb mértékben a testünkben.

 

I-es típus:

A bőrben található fő kollagén. Az inakban, a csontokban, az ízületekben, a
fogakban és bizonyos kötőszövetekben is megtalálható.

 

II-es típus:

A porcok fő alkotóeleme, megtalálható a porckorongokban és a szemben is.

 

III-as típus:

Az ilyen típusú kollagén a bőrben, valamint az izmokban és az erek falában
található.

 

Hogyan juthatunk több kollagénhez?

 

Sok cég kínál kollagént tartalmazó krémeket és táplálékkiegészítőket. A kollagén porok és kapszulák az utóbbi időben már kávék és turmixok kedvelt kiegészítőjeként is kaphatók. Szinte napról napra bővül a kollagénes krémek és olajok kínálata a drogériák és a patikák polcain, és rengeteg internetes portálon is vásárolhatunk. Az ilyen típusú pro-kollagénes krémek kézzel vagy géppel történő bemasszírozás után a meglévő ráncok simítását ígérik. Szintetikus kollagént tartalmaznak, amely megköti a nedvességet a bőrben és így simulnak a ráncok, üdébb, kipihentebb bőr lesz az eredmény.

 

Mik a mellékhatások és kockázatok kollagén bevitele esetén?

 

Ha bármilyen kollagéntermelődést támogató kapszulát, port, étrend kiegészítőt vagy krémet használunk, fontos utánajárni, hogy ellenőrzött forrásból, megbízható márkától származzanak. Érdemes alaposan tájékozódni, hogy
véletlenül nem vagyunk-e allergiásak tojásra, halra, mert ha a kollagént ilyen élelmiszerből nyerik ki, akkor fennállhat a veszélye, hogy allergiás reakció jelentkezik.

 

Kitől érdeklődjön ebben a témában?

 

Ha érdekli a bőr kollagén termelődésének javítása és egyénre szabott, komplex választ szeretne, ajánlott megkérdezni bőrgyógyász szakorvosát. Ő részletes felvilágosítást tud adni a termékek és esztétikai kezelések elérhetőségeiről, költségeiről, lehetséges fájdalmakról, a felmerülő kockázatokról.

 

Kérdezz-felelek kollagénnel kapcsolatban

 

I., Mi a kollagén haszna?

Röviden, a kollagén egy olyan fehérje, amely a szövetek rugalmasságáért és feszességéért felel.

 

II., Miből áll a kollagén?

A kollagén is – mint minden fehérje – aminosavakból áll, főként glicin, prolin, és hidroxiprolin alkotja.

III., Milyen ételeknek magas a kollagén tartalma?

A fehérjében gazdag ételeknek. A sovány húsok, a tojás, a hal és a tenger gyümölcsei, a bab és a tejtermékek mindegyike ellátja a testet számos aminosavval, amelyek a kollagén előállításához szükségesek. A csontleves és a
zselatin szintén magas kollagéntartalommal bír.

IV., Mik a kollagén peptidek?

A kollagén peptidek olyan kollagén molekulák, amelyek lebomlanak, így könnyebben emészthetőek, és gyorsabban tudnak a testben felszívódni.

 

A kollagén funkciójáról összefoglalva

 

A kollagén az a kulcsfontosságú protein, mely biztosítja a szervezet minden egyes kötőszövetének rugalmasságát, ideértve a bőrt, a szalagokat, az inakat, a porcokat és a csontokat. Az egészséges, jól felépített életmód, (amely étkezési szokások tekintetében elegendő fehérjét jelent) a fényvédő használata továbbá hatékony bőrgyógyászati kezelések biztosíthatják, hogy a szervezet megkapja és előállítsa azt, amire szüksége van a kiegyensúlyozott életérzéshez lelkileg és testileg.